Wagon binnenverlichting projecten

Hieronder een tweetal projecten, waarin ik de loc-verlichting heb aangepast:
- Binnenverlichting en sluitseinen in Lufthansa Airport Express wagons;
- Binnenverlichting en sluitseinen in Umbau wagons;


> Binnenverlichting Ún sluitseinen Lufthansa Airport Express (Fleischmann Piccolo)


Onlangs vond ik op YouTube een prachtig filmpje, getiteld 'N scale LED Advanced Lighting System - Beleuchtung System Spur N', over het maken van realistische binnenverlichting voor N spoor. Dus snel hiervoor de benodigde onderdelen aangeschaft of opgezocht en ermee aan de slag gegaan.

In eerste instantie heb ik een proef gedaan met een restauratierijtuig. Hier heb ik geen foto's van.
Toen was het tijd voor het echte werk.

Het elektrische schema ziet er als volgt uit:


Omdat met de binnenverlichting het interieur van de wagons veel beter zichtbaar is, wordt dat eerst gepimpt: Met een fijn kwastje en een potje verf zijn de stoeltjes leuk op kleur te brengen.

Hierna worden de steunen ingekort, waar de standaard Fleischmann binnenverlichting op kan worden geschroefd. Alleen het gedeelte op de bodem blijft over, zodat de wielstellen vastgeschroefd kunnen worden. Voor contact wordt er later een draadje onder gelegd, dat verbonden is met de binnenverlichting.


De verlichting bestaat uit 6 leds. Deze worden tussen twee koperdraadjes gesoldeerd (die uit een stuk draad met harde kern zijn gehaald). Het ene eind van het koperdraad zet je vast in de bankschroef, het andere eind pak je vast met een tang, een flinke ruk en je hebt een prachtig recht stuk koperdraad.
Als de leds er tussen zitten, knip je de koperdraden op maat en buig ze om de eindschotten in de wagon.






Als de leds tussen de koperdraden zitten, knip je de koperdraden op maat en buig ze om de eindschotten in de wagon.

Nu kan de elektronica worden geplaatst en aan beide zijden worden aangesloten op de steunen waar de wielstellen mee vastzitten.

De wagon wordt nu op een stuk rails gezet waar rijspanning op staat, en als het goed is lichten alle leds op.

De oplettende kijker heeft gezien dat de leds niet naar beneden, maar omhoog stralen, richting het dak. Hierdoor krijg je een betere lichtverdeling in de wagon.
Om dit te bevorderen en om te voorkomen dat er evt. licht door het dak schijnt, wordt dit aan de binnenkant met een stukje aluminiumfolie, met hierover een strookje wit papier.
Het resultaat van deze inspanning ziet er nu als volgt uit:





Op de foto staat de laatste wagon, die tevens van sluitseinen is voorzien. Deze zijn gemaakt van rode 0603 smd leds. Deze twee leds zijn parallel aangesloten, en vervolgens voorzien van een serieweerstand van 2k2 Ohm. Dit geheel is aangesloten aan de twee koperdraden waar de andere witte leds tussen zijn gesoldeerd.

Hiermee hebben we prachtig egaal maar niet te fel brandende binnenverlichting gemaakt. Door de high performance leds is er slechts heel weinig stroom nodig per wagon: totaal rond de 2 mA. Vergelijk dat eens met de standaard verlichting van Fleischmann: twee lampjes van ieder 50 mA, die bij normale snelheden nauwelijks oplichten, laat staan het licht verdelen over de hele wagon.
Door de geringe stroomopname kan ook met een beperkte condensator worden volstaan. Met de aangegeven waarde van 220uF hoeft de wagon maar zo'n twee keer per seconde heel even goed contact te maken, en de verlichting blijft gewoon constant branden!


> Binnenverlichting Ún sluitseinen Umbau wagons (Fleischmann Piccolo)


Na het succes met de Lufthanse Airport Express wagons, was een volgende stam aan de beurt: 4 Umbauwagen.
Hiervoor heb ik dezelfde schakeling gebruikt als hierboven weergegeven.



Het resultaat van deze inspanning ziet er nu als volgt uit.
Voor de aardigheid zijn er ook een paar passagiers in de wagon gezet:







Tot slot nog een filmpje. Klik hiervoor op onderstaande foto: